CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA. QUÈ ÉS AIXÒ???

miércoles, 16 de enero de 2013



Aquestes activitats van adreçades per a la preparació de l'aprenentatge de la lectoescriptura. I ara que estem immersos en segon trimestre, el més aprofitós per l'alumnat, m'agradaria explicar-vos una mica en què consisteix. Els exercics de consciència fonològica milloren l'habilitat de representació dels sons del llenguatge, i per tant, ajuden a l'infant en el procés de decodificació lectora.

Us poden semblar que són els jocs de quan érem petits i jugàvem amb les nostres àvies, però elles sense saber-ho ja ens estaven ajudant, a través de certs jocs lingüístics, a millorar l'aprenentatge de la lectoescriptura.

 Nosaltres avui hem buscat retalls de revistes de paraules que continguéssin el so "e". Un cop retallat, ho hem enganxat en unes cartolines i després hem escrit (amb lletra de pal) la paraula a sota, tot ressaltant amb vermell, la lletra que tractem. Fa molta gràcia veure un munt de papers de revistes barrejats, i tots mirant les fotos i dient la paraula trobada, molt poquet a poquet per veure si tenen el fonema que els demano.










JOCS DE CONCIÈNCIA FONOLÒGICA, QUE PODEM FER SERVIR EN NENS DE P5 A CLASSE O A CASA:

  • la discriminació auditiva de sons: (el que hem fet avui) presento vàries imatges i han de dir-me quina és la foto que porta el fonema que demano.
  • el joc del "veo-veo" fonètic: hem de dir ....una cosa que comença pel so...
  • identificar el so que es repeteix de dues paraules presentades. 
  • identificar el so que es repeteix a dins d'una mateixa paraula
TAMBÉ HEM DE ANAR TREBALLANT LA CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA:
  • compteig de síl·labes: presentem imatges o dibuixos i ells han de "picar " les síl·labes i comptar-les.
  • trobar síl·labes ocultes oralment: li diem una paraula i nosaltres ens mengem una síl·laba, el nen ha de dir-nos quin trosset falta.
  • trobar la síl·laba que es repetix de dues paraules diferents
  • presento síl·labes barrejades i han de formar correctament una paraula. Jo començo per síl·labes directes i paraules senzilles, però ho podeu anar complicant a mida que vagi madurant.

ALTRES JOCS QUE AJUDEN EN LA LECTOESCRIPTURA:
  • Avui hem fet rimes quan passàvem  la llista. Jo deia el nom i el cognom i els feia un rodolí. Això és una manera de començar.
  • un altre joc de rimes seria presentar diferents imatges i han d'escollir dues que rimin.
  • les sopes de lletres també són molt beneficioses
  • la discriminació visual de síl·labes o lletra: pot presentar-se com un bingo, als nanos els agrada molt.

14 comentarios:

  1. Mireia, que entrada más completa, vamos no queda lugar a la duda, lo has dejado clarísimo. Muchas gracias por compartir todos estos recursos, eres un solete!!!! mmmmmuuuuuaaaa, GUAPA!!!!!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Cati: Hola guapa, yo lo escribo a mi manera y os cuento como me funciona a mi. No quiero hacer entradas técnicas que para eso ya hay quien se dedica. Simplemente me gusta compartir mi día a día en clase.
      Te mando un besito gordote!!

      Eliminar
  2. A mi també m'agradava molt fer aquest tipus d'exercicis perquè la consciència fonològica la considero importantíssima per l'aprenentatge de la llengua.
    Quina sort els infants de la teva classe poder fer aquestes activitats!
    Cuida't molt!!!
    Petonets

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Carme: moltes gràcies reina. A mi el treball de lectoescriptura és el que mes m'agrada. La llàstima és que sempre tenim la sensació que ens falten hores perquè els mestres sempre voldríem fer més. Un petonet.

      Eliminar
  3. A nosotros nos encantan estos juegos en clase, son geniales, un saludo

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Miren: si la verdad es que aprenden mientras juegan y nos divertimos. Un besito.

      Eliminar
  4. Hola guapa! Jo que pensava que això de la consciència fonològica tindria a veure amb el cant... però, és clar, llegir en veu alta també és emetre sons... és que tinc "deformació" com a cantaire, ja, ja. La Mar va venir ahir entusiasmada amb el joc del "tanco els ulls, compto fins a 3 i què veig"... anirem jugant al que proposes al web, em sembla molt divertit i útil! Petonets,


    ResponderEliminar
  5. ¡¡Mireia esto es un artículo en toda regla!!
    Me ha gustado mucho, muy bueno.
    Besos

    ResponderEliminar
  6. Hola Mireia reina!
    m'interessaria saber si tens material per a treballar la consciència fonològica i si me'l podries passar. A la meva escola volem fer tot un recopilatori de material per a aplicar-ho i em sembla molt interessant tot el treball que proposes.
    Gràcies

    ResponderEliminar
  7. Hola Núria: no tinc material, el que explico és el que faig amb els nanos, són jocs de grup i buscar fotos en revistes per a fer posteriorment murals o també enganxar-ho en fulls de treball.
    Em sembla molt interessant el que proposes de fer un recull de material però jo no tinc res guarda't, em sap greu no poder ajudar-te.
    Un petonet!

    ResponderEliminar
  8. Per cert! no em deixa copiar el post de la consciencia que has fet, on expliques les activitats, m'ho podries enviar per correu si us plau. al meu nuriala81@gmail.com

    ResponderEliminar
  9. Núria ja he arreglat lo de l'entrada a punt per a compartir. Estic ansiosa de veure el recull que estàs fent.
    Un petonet.

    ResponderEliminar
  10. Núria sóc estudiant de magisteri i tot just ara estem fent la consciència fonològica a Educació Infantil. Ens han donat molt recursos per tenir a l'abast pel dia de demà. Si vols te'ls envio a la teva adreça de correu.

    Xarxes com aquestes fan que recursos i experiències individuals siguin aprofitades per tot el col·lectiu de mestres.

    Moltes gràcies per tota la feina que feu!

    ResponderEliminar
  11. moltes gràcies Yeni, si et ve de gust ja saps...

    ResponderEliminar

Gracias por dejar tu comentario, en cuanto lo revise será publicado.
Los comentarios anónimos son considerados spam.

Related Posts  for WordPress, Blogger...