Aquestes activitats van adreçades per a la preparació de l'aprenentatge de la lectoescriptura. I ara que estem immersos en segon trimestre, el més aprofitós per l'alumnat, m'agradaria explicar-vos una mica en què consisteix. Els exercics de consciència fonològica milloren l'habilitat de representació dels sons del llenguatge, i per tant, ajuden a l'infant en el procés de decodificació lectora.
Us poden semblar que són els jocs de quan érem petits i jugàvem amb les nostres àvies, però elles sense saber-ho ja ens estaven ajudant, a través de certs jocs lingüístics, a millorar l'aprenentatge de la lectoescriptura.
Nosaltres avui hem buscat retalls de revistes de paraules que continguéssin el so "e". Un cop retallat, ho hem enganxat en unes cartolines i després hem escrit (amb lletra de pal) la paraula a sota, tot ressaltant amb vermell, la lletra que tractem. Fa molta gràcia veure un munt de papers de revistes barrejats, i tots mirant les fotos i dient la paraula trobada, molt poquet a poquet per veure si tenen el fonema que els demano.
JOCS DE CONCIÈNCIA FONOLÒGICA, QUE PODEM FER SERVIR EN NENS DE P5 A CLASSE O A CASA:
- la discriminació auditiva de sons: (el que hem fet avui) presento vàries imatges i han de dir-me quina és la foto que porta el fonema que demano.
- el joc del "veo-veo" fonètic: hem de dir ....una cosa que comença pel so...
- identificar el so que es repeteix de dues paraules presentades.
- identificar el so que es repeteix a dins d'una mateixa paraula
TAMBÉ HEM DE ANAR TREBALLANT LA CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA:
- compteig de síl·labes: presentem imatges o dibuixos i ells han de "picar " les síl·labes i comptar-les.
- trobar síl·labes ocultes oralment: li diem una paraula i nosaltres ens mengem una síl·laba, el nen ha de dir-nos quin trosset falta.
- trobar la síl·laba que es repetix de dues paraules diferents
- presento síl·labes barrejades i han de formar correctament una paraula. Jo començo per síl·labes directes i paraules senzilles, però ho podeu anar complicant a mida que vagi madurant.
ALTRES JOCS QUE AJUDEN EN LA LECTOESCRIPTURA:
- Avui hem fet rimes quan passàvem la llista. Jo deia el nom i el cognom i els feia un rodolí. Això és una manera de començar.
- un altre joc de rimes seria presentar diferents imatges i han d'escollir dues que rimin.
- les sopes de lletres també són molt beneficioses
- la discriminació visual de síl·labes o lletra: pot presentar-se com un bingo, als nanos els agrada molt.