APOLLO XI: LES NAUS ESPACIALS

viernes, 19 de abril de 2013



Avui hem estat parlant sobre el primer home que va trepitjar la Lluna. Ara ja sabem que es diu Neil Amstrong juntament amb Aldrin i Collins, però el primer ésser viu que va anar a l'espai va ser una gosseta anomenada LAIKA.
 També hem estat observant les peces que componen el "vestit espacial" i ens ha fet molta gràcia que portaven una cantimplora petita dins del vestit per anar bevent aigua.

 Us deixo tota la informació, per a qui vulgui gaudir amb els seus fills d'aquesta aventura, tot llegint conjuntament amb ells al costat. Crec que és una bona manera de passar l'estona, aprenent i gaudint alhora.

CLICA LA IMATGE                                                                                                                       

També us volem ensenyar aquesta nau tan ESPECTACULAR feta pel Pol i que ens ha agradat moltíssim. Felicitats Pol per la teva creativitat!


VOCABULARI TREBALLAT:
  • ASTRONAUTA
  • TRIPULACIÓ, TRIPULAR
  • NAU ESPACIAL
  • COET
  • APOLLO XI
  • GRAVETAT

PDI: PROJECTE UNIVERS.JOC D' ENDEVINAR PARAULES

Us deixo aquest joc que he preparat per veure qui endevina més paraules. Sort!!
Espero que us agradi!

CLICA LA IMATGE

NOMÉS VULL RECORDAR QUE PER A VISUALTZAR EL MATERIAL QUE PREPARO HAS DE TENIR INSTAL·LAT EL SOFTWARE DE NOTEBOOK EN EL TEU ORDINADOR.




SI NO EL TENS ET POTS DESCARREGAR EL SOFTWARE SMART NOTEBOOK EXPRESS DES DEL SEGÜENT ENLLAÇ:













VÍDEOS: ELS PLANETES

jueves, 18 de abril de 2013

He trobat aquesta secció de vídeos que té un mestre per als seus alumnes. Es tracta de "Clarión, pizarra digital" i a nosaltres ens pot venir molt bé per a obtenir més dades o recordar el que ja sabem.

Espero que us agradi!!

CLICA LA IMATGE

CREATIVITAT I L'ESPAI

martes, 16 de abril de 2013

Avui els he deixat uns tubS de paper WC i els he dit que es podien fer unes naus espacials com ells vulguéssin.
La idea ha estat molt ben rebuda, manualitats i creativitat, sense més premises.
Cadascú tenia un tub de paper WC i a partir d'aquí, han pintat amb retoladors, han enganxat gomets o també trossets de cartolina.
Aquí podeu veure les creacions, totes les naus espacials són molt boniques, i totes han fet la seva IGNICIÓ a la perfecció.
Ja que estem amb aquest tema portem molts dies comptant cap enrere, des del número 10, igual que l'enlairement dels coets de la NASA.


VOCABULARI TREBALLAT:

  • NAU ESPACIAL
  • RECTA NUMÈRICA CAP ENDAVANT
  • RECTA NUMÈRICA CAP ENRERE
  • IGNICIÓ
  • NASA
  • IMAGINACIÓ, CREATIVITAT

EXPERIMENT:
Ara us deixo l'explicació d'un experiment molt facilet per a que el pugueu fer a casa amb els pekes. Es tracta de fer un coet i fer-lo enlairar-se de veritat.
Espero que ho probeu, i ja em direu com us ha anat!!

clica la imatge


EL SISTEMA SOLAR

lunes, 15 de abril de 2013



Vam començar el projecte fent quatre pinzellades del Sistema Solar, però avui ens endinsem de ple per aprofondir i descobrir, si cal, nous recursos.

EL SOL:

  • El primer que hem après és que el Sol és una estrella, és l'estrella del nostre Sistema Solar, i la més propera que tenim.
  • Amb el llibre de la Laia l'hem pogut observar, i hem vist que el Sol té unes taques fosques (com unes pigues) i que són zones més fredes.
  • Però la temperatura del Sol és altíssima i crema molt....
  • Recordem que el senyor Galileo Galilei va ser el pare de la teoria Heliocentrista, és a dir, que el Sol es troba al centre dels planetes del Sistema Solar.



MERCURI:
  • Mercuri és el planeta més proper al Sol. 
  • Costa molt d'observar aquest planeta per la seva proximitat al Sol i per tant, només es pot mirar al capvespre quan ja s'amaga el Sol.
  • No té atmosfera, per tant, la seva temperatura al migdia pot arribar a 370º C, però a la nit fa un fred terrible, pot arribar a 185 º C sota 0.
  • Mercuri té uns cràters i muntanyes. Ens recorda la Lluna.


VENUS:
  • És el segon planeta més proper al Sol.
  • Gira al revés que la Terra.
  • La temperatura és uniforme i pot arribar a 462º C.
  • Té uns quants volcans apagats


LA TERRA:

  • És casa nostra. La Terra és el planeta on vivim.
  • Tenim atmosfera, aigua, podem respirar, podem viure!!
  • És el tercer planeta des del Sol
  • És l'únic planeta conegut que té vida
  • És el planeta del qual tenim més informació 
  • La Terra té un satèl·lit natural: la Lluna




MART:
  • És el quart planeta des del Sol
  • Té dos satèl·lits: Fobos i Deimos
  • És d'un color rogenc
  • Mart té una superfície amb molts cràters i canals d'origen natural.
  • Conté molts tipus de gasos, però el més interessant per a nosaltres, l'oxígen, està en una quantitat molt petita.



JÚPITER:
  • És el planeta més gran del Sistema Solar
  • El seu volum és 1000 vegades la Terra
  • A 1610 Galileo va descobrir 4 dels molts satèl·lits que té Júpiter
  • La rotació de Júpiter és molt ràpida, té una atmosfera complexa, amb núvols i tempestes. Per això ens mostra unes franges de diversos colors i algunes taques
  • La taca gran vermella de Júpiter és una tormenta més gran que el diàmetre de la Terra, i dura des de fa 300 anys

  • Els satèl·lits que va descobrir Galileo són: Ganímedes, Calisto, Io i Europa.

SATURN:
  • Saturn és el segon planeta més gran del Sistema Solar
  • Té uns anells que es poden veure amb telescopi.
  • Té uns colors groguencs
  • Saturn té 33 satèl·lits
  • Les llunes de Saturn són: Titán, Rea, Japeto, Dione i Tetis.


URÀ:

  • És el setè planeta des del Sol
  • Va ser descobert amb el telescopi al 1781
  • El veiem de colors amb tonalitats blaves i verdes
  • Urà també té anells

NEPTÚ:
  • És el vuitè planeta des del Sol
  • de composició gasosa
  • Neptú té els vents més forts de qualsevol planeta, poden arribar a 2000 km/h
  • La seva temperatura pot arribar a 260 º sota 0


I després de tanta informació us deixo altres recursos, un joc per ordenar els planetes i un RECURS de la ESA (AGENCIA ESPACIAL EUROPEA) per a que acabeu d'interioritzar petites dades. Espero que us agradi.



CLICA LA IMATGE




EL DIA I LA NIT. MOVIMENTS DE LA TERRA

domingo, 14 de abril de 2013

Avui parlem sobre el moviment de la Terra amb la successió del dia i la nit, i ens fem les següents preguntes, que entre tots ens anem contestant. Cadascú diu la seva, i entre preguntes, repostes i petites hipòtesis anem descobrint com es fa de dia i de nit.

LES PREGUNTES SÓN LES SEGÜENTS:
  • Què en sabeu del dia? i de la nit?
  • Què podem fer de dia? 
  • Què podem fer a la nit?
  • Com sabem que és de dia o de nit?
  • On és el Sol durant la nit? el podem veure?
  • I de dia, podem veure la Lluna? per què?
  • Què més veiem , a la nit, a part de la Lluna?
ALGUNES RESPOSTES:
  • "Durant el dia anem a l'escola, a la nit anem a dormir"
  • "el dia és quan surt el sol"
  • "però senyu....quan està núvol, també en diem que és de dia!"
  • "de nit fem el sopar"
  • "sabem que és de dia  o de nit perquè a la nit surt la Lluna..."
  • i un altre contesta: "jo veig a vegades la Lluna de dia, en el pati es veu..."
  • "si però el Sol MAI el veiem de nit!!"
  • "a la nit surten estrelles....són amigues de la Lluna"
  • "el meu papa diu que la Terra es mou"
  • i un altre contesta: "sí, i la senyu ens va dir que donem voltes al voltant del Sol"
  • i li repliquen: "no, no a part de donar voltes al Sol, donem voltes sobre nosaltres mateixos..."
  • un tercer diu: "jolin, quin mareig, jo no noto res....!!"
  • "llavors si donem voltes, el Sol està a l'altre cantó???"
  • "és clar!!!....es de nit en un lloc i de dia en un altre!!"

Com podeu observar, després d'aquest debat, que va ser molt profitós, ells mateixos sense adonar-se'n van anar contestant  els dubtes. Un cop feta la conversa, hem passat a l'explicació del conte que ens ha portat en Joan (gràcies, Joan ens ha agradat moltíssim i ens ha servit per tenir un suport visual del tema d'avui)




Amb el tema d'avui del dia i la nit, hem arribat a poder explicar els moviments de la Terra. Introdueixo noves paraules en el vocabulari del Projecte:
Moviment de TRANSLACIÓ: ja havíem parlat del moviment de la Terra al voltant del Sol, però encara no els havia dit la paraula.
Moviment de ROTACIÓ: aprenem avui que a més a més, la Terra gira sobre si mateixa. I dóna pas a que tinguem el dia i la nit.
També hem explicat que el dia té un total de 24 hores. Però que al mateix moment no és la mateixa hora en totes les parts del món. Amb  la següent il·lustració comprenem perfectament que mentre nosaltres esmorzem, a l'altre part del món segurament estan sopant.



VOCABULARI TREBALLAT:
  • DIA/NIT
  • MOVIMENT DE TRANSLACIÓ
  • MOVIMENT DE ROTACIÓ
  • 24 HORES = 1 DIA

Aquí us deixo uns vídeos molt dolços, vistos en el blog de l'Ana AULATIC, que ens ajudaran a comprendre millor els aprenentatges d'avui.

EL DIA I LA NIT


ELS MOVIMENTS DE LA TERRA


Espero que us agradin!

LA LLUNA (III): VOLEM SABER MÉS!!

sábado, 13 de abril de 2013

Bé, després de l'èxit que ha tingut el petit capítol de la Lluna, ens queda per resoldre tots aquells dubtes que se'ns presentaven al principi del projecte.
Una de les afirmacions feta pels pekes era que la Lluna estava feta de "formatge, perquè té forats", doncs ens hem posat "manos a la obra" amb la nostra investigació per descobrir si això era així o no...  :)
Hem pogut consultar els diferents llibres que les famílies ens han aportat per al nostre projecte i la veritat és que ens ha anat molt bé de tenir-los a classe.
I, també hem trobat aquest magnífic conte, "DE QUÈ TÉ GUST LA LLUNA?",  que s'escau molt bé!




Un dels llibres que més hem consultat per tot lo referent a la Lluna és aquest: "LA LLUNA" de la Biblioteca Escolar Genios. Us el recomano, als meus pekes els ha encantat!



HISTÒRIA DE LA LLUNA, COM ES VA FORMAR?
Així doncs, ara ja sabem, que els astronautes que han viatjat a la Lluna i han estudiat la seva composició, creuen que es va formar quan una roca enorme va impactar a la Terra. Aquell cop va fer un trencadís de trossets de la Terra que anaven orbitant al voltant d'ella. A la llarga aquelles roques es van unir donant forma a la Lluna.
D'ACORD.... LA LLUNA NO ÉS DE FORMATGE!! 
PERÒ D'ON SURTEN ELS FORATS??



ELS FORATS DE LA LLUNA:
A la Lluna van impactar asteroids donant pas a diferents cràters, muntanyes i fisures.

CRÀTERS: la major part de la superfície de la Lluna està coberta per mils de cràters, generats per l'impacte de les roques que venien de l'espai.


MUNTANYES: les muntanyes cobreixen una sisena part de la superfície lunar.



FISURES: les fisures són com talls allargats a la closca de la Lluna.


ARA JA HO TENIM TOT CLAR!!

EL PONT: RESOLUCIÓ DE CONFLICTES



Deixa la teva opinió sobre aquest vídeo, gràcies!!
Related Posts  for WordPress, Blogger...