COMENCEM PROJECTE: ELS ANIMALS

martes, 30 de abril de 2013




Un cop que ja hem acabat el tema de l'Univers, volem canviar una mica i ens anem a descobrir el meravellós món dels animals en general.

Després d'una bona conversa veient els coneixemnts previs que tenien, hem decidit fer com en el projecte anterior per a pensar i formalitzar , en grup, les preguntes de tot allò que volen saber sobre els animals.

És molt bonic observar-los i escoltar-los sense que se n'adonin, i aquí podeu veure com xerraven en petits grupets per anar posant les seves idees en ordre.




I aquest és el resultat:

EQUIP 1: (CLARA, ANA, MARC D., MARC G., YAGO)

  • Per què els conills tenen les orelles tan llargues? volem veure diferents tipus d'orelles!!
  • Per què els ocells tenen bec?
  • Els ocells no tenen orelles, que no escolten??
  • Com és que els cavalls tenen una "cresta"? volem aprendre el nom de les parts del cavall
  • Per què les granotes salten?
  • Quants fillets tenen cada animal?
  • Volem saber més cosetes sobre la boca del tauró
  • i les parts dels peixos!

EQUIP 2: (JÚLIA B., JAN)

  • Ens interessen les mides dels animals, perquè hem observat que uns són grandots i d'altres petits
  • Les peülles dels cavalls, zebres, etc, per què són llargues?
  • Dormen els animals? Quan dormen? Com dormen drets o ajeguts?
  • Per què té ratlles la zebra
  • Per què els dofins salten?

EQUIP 3: (MARC S., POL, LAIA, MAR)

  • La llengua dels animals, volem saber els tipus de llengües
  • Per què els mussols dormen de dia?
  • Per què les vaques, quan es fan velletes, no treuen llet?
  • Per què les vaques tenen taques?
  • Per què no hi ha mamuts si són de la família dels elefants?
  • Sabem que la pell del conill és molt suau, però com són les altres pells dels animals?
  • Per què els mussols tenen tan bona vista?
  • Volem saber per què els lleons tenen la cabellera llarga i les femelles no
  • Volem saber la velocitat dels animals quan corren.

EQUIP 4: (IRENE, JÚLIA F., PAU, ROGER)


  • Tots els animals tenen ossos?
  • Per què una animals tenen cua llarga i d'altres la cua curta?
  • Volem conèixer diferents taques i colors dels felins
  • Per què els peixos no s'arruguen dins l'aigua?
  • Per què les tortugues van més ràpides a dins l'aigua?
  • Volem saber coses dels cocodrils: sobretot la seva pell i les seves dents!!

EQUIP 5: (AURA, JOAN, NAHIA, JANA)

  • Volem saber per què els peixos només viuen a sota l'aigua.
  • Com es defenen els animals? sabem que les meduses piquen, però i els altres?
  • Per què els  peixos no tenen potes?
  • Per què els llops surten a la nit?
  • Com és que els peixos poden respirar a sota l'aigua i nosaltres no??
  • Per què les tortugues porten closca? Hi ha més animals que portin la caseta a sobre seu?
  • Animals ràpids o lents
  • Les tortugues són marines o són de terra?
  • Tots els peixos viuen al mar?
  • Per què els cargols deixen baves?
  • Per què els tigres són molt grans?
  • Volem saber coses de la boca i les dents de la balena

EQUIP 6: (ARNAU L., ARNAU R, ARIADNA, JESÚS )

  • Volem aprendre cosetes  sobre els dofins
  • I també dels cangurs
  • Volem aprendre què menja cada animal






016. PDI: DUPLICADOR INFINITO: QUÉ ES Y CÓMO USARLO.



Hola soy Júlia y tengo el brazo malito, mi seño me ha  dicho que siga viniendo a clase porque ella me prepara las lecciones en la PDI. Me he hecho daño en el brazo izquierdo y es la misma mano que uso para trabajar. Así que, mi seño Mireia, me adapta los ejercicios para poder hacerlos arrastrando las respuestas aunque sea con la otra mano.

Estoy muy contenta y os voy a explicar cómo lo hacemos:
PASO 1: copiamos en una hoja nueva el ejercicio que nos trae el libro.
PASO 2: me faltan estrellitas para poner y como no tenemos pegatinas para la PDI  mi seño me ha sacado un lápiz mágico (lápiz creativo) con el que voy haciendo estrellitas con tan sólo un clic.
PASO 3: tengo que hacer las sumas,  para ello mi seño, ha preparado todos los números de la tira numérica hasta el 10, pero cada uno marcado con el DUPLICADOR INFINITO.

EL DUPLICADOR INFINITO: es distinto al duplicador sencillo ya que éste sólo nos lo copia una vez; en cambio, el infinito como su nombre indica nunca termina y es muy cómodo para trabajar.
Podéis encontrar este botón haciendo clic derecho del ratón, y si estás usando la pizarra con el dedo ya sabes que  manteniendo más de dos segundos sobre la superfície blanca de la PDI, se abrirá un menú.

Espero que os sirva la mini-lección de hoy, a mi me ha ido muy bien! Quién ha dicho que no puedo seguir la clase como los demás??
VIVAN LAS PIZARRAS DIGITALES INTERACTIVAS

TANQUEM PROJECTE: sorpresaaaa!! i POPPLET

viernes, 26 de abril de 2013

Com a cloenda del Projecte de l'Univers, vaig començar a preparar un carnet d'astronauta per a les 3 classes, però quina ha estat la meva sorpresa que el papi de la Irene Castro, ens ha fet uns de molt bonics, per a la meva classe. I com que la sorpresa era per les tres aules de P5, hem estat en contacte per a poder proporcionar un "CARNET OFICIAL D'ASTRONAUTA" a cadascun dels alumnes.

Des de Món Infantil, volem agrair la seva col·laboració amb aquest detall. A mi em va encantar i les meves compis també. Gràcies família CASTRO!!

Per a poder aconseguir-lo, els vaig dir als meus pekes que havien de passar unes proves. Les proves són un joc sobre el tema i quue anàvem fent a estonetes.

Aquí podeu veure el joc:  ESCOLA D'ASTRONAUTES

I ara, m'agradaria ensenyar-vos el carnet en qüestió, mireu que xuli!! Són personalitzats ja que cadascú porta el seu nom.






I per acabar, us vull ensenyar un MAPA CONCEPTUAL que he confeccionat com a resum per a que si algun dia voleu repassar una part del que hem après pogueu consultar-lo.
 També podeu tornar al blog i trobar el la columna de la dreta CATEGORIES: PROJECTE UNIVERS.
Espero que us agradi, l'he fet amb l'eina anomenada POPPLET

ELS 4 SABATERS DEL SISTEMA SOLAR

jueves, 25 de abril de 2013

Fa uns dies vaig llegir a un dels blogs que segueixo de fer els 4 sabaters però amb els planetes del sistema solar.
Cada any m'agrada ensenyar aquest joc en el format tradicional, però quan vaig veure l'adaptació al nostre tema em va encantar.
La idea original és de la Carol, del blog UN MUNDO DE PEQUEÑAS COSAS, i ja li vaig dir en el seu moment que m'encantava la idea. Jo l'he adaptat a la meva manera posant el Sol en el centre. Els meus pekes han pintat cada planeta del seu color i a dins han escrit el nom corresponent.




Si vols saber com fer un joc d'aquests clica en la següent entrada que ja ho vaig explicar:

SANT JORDI 2013

martes, 23 de abril de 2013

A la meva escola sempre celebrem la diada de Sant Jordi amb molta alegria. És una festa que ens agrada molt i que tot el col·legi s'implica de ple. Els nens grans ens preparen cada any una representació de la llegenda, però sempre amb uns tocs especials d'humor i músiques conegudes.
La llegenda d'enguany ha estat amenitzada amb moltes cançons del musical de Mamma Mia i ha estat tot un èxit. I els personatges feien molta gràcia: la princesa esportista, el Rei una mica gandul, la Reina indecisa, 3 dracs, el Sant Jordi...molt místic...




També celebrem els Jocs Florals des dels més petits fins els  més grans. Al cicle d'Educació Infantil ho fem amb l'idioma dels nens: el dibuix.
Es tracta, que cada nen fa el dibuix de la llegenda i després, el jurat (format per nens de cicles superiors) escullen 2 guanyadors de cada classe. El Premi: un llibre.

Però quina ha estat la nostra sorpresa que quan han dit el nom de les guanyadores de la meva classe, hi havia una nena, la Júlia que no ha vingut avui a escola. I així ho hem solucionat...

LES GUANYADORES DE P5-A SÓN:

  • LAIA FERRER
  • JÚLIA FORCADA
Bé, un cop anomenades, decidim que els dos premis els recull la Laia...




 Aquí podeu veure lo contenta que està :


Després ens fem fotos de grup i una on sortia la Laia aguantant també una foto de la Júlia:

I, finalment, parlant entre tots els dic...què us sembla si li fem un vídeo a la Júlia entre tots?? i li expliquem que ha guanyat el Premi de dibuix... i tots, entusiasmats paren molta atenció. Mireu, mireu què monos que estàn...



I la sorpresa a la tarda és que la Júlia ha vingut amb... EL BRAÇ ENGUIXAT!!
Hem fet una última foto, i esperem que et milloris...

FELIÇ DIA DE SANT JORDI

Avui us deixo uns recursos de Sant Jordi, espero que us agradin:

SOPA DE LLETRES AMB LLETRA MAJÚSCULA I AMB LA IMATGE PER BUSCAR LA PARAULA:


UN JOC PER A CONSTRUIR LA TEVA PRÒPIA LLEGENDA DE SANT JORDI I VEURE-LA AMB ANIMACIÓ: 

AUDICIÓ EN DIRECTE D'ARPA

lunes, 22 de abril de 2013

L'espectacle d'aquesta setmana ens l'han servit en safata, ja que ha vingut una noia a tocar-nos l'arpa. Ho ha fet molt bé, de seguida s'ha guanyat als nanos, ja que els ha motivat amb un conte i un mico que l'acompanyava.
Tot seguit podeu veure les fotos i lo bé que s'ho van passar els meus pekes.



LES SONDES ESPACIALS

domingo, 21 de abril de 2013

Aquesta setmana hem après la diferència entre una nau espacial i una sonda.
La nau serveix per a portar dins seu persones (astronautes), mentre que les sondes són aparells que mai porten persones i són tripulades des de la Terra, i les fem servir per estudiar altres planetes on anar en persona és molt perillós.

Hem simulat a classe la sortida a l'espai des de una nau imaginària veient que estem asseguts al revés, jiji...ens ha agradat molt!! 3, 2, 1, 0....IGNICIÓ !!




VOCABULARI TREBALLAT:
  • NAU ESPACIAL
  • SONDA
  • IGNICIÓ
  • COMPTE ENRERE
Ara per aprendre més us deixo aquest espectacular documental, que parla de les SONDES, és una mica llarg però molt interessant. El podeu veure amb els vostres fills! està molt ben explicat!!

PDI: MEMORY: LES PARTS DEL TRAJE ESPACIAL

Amb les parts del "traje" espacial que hem après hem fet un memory, i ens encanta jugar a aquesta activitat.
El deixo aquí per si voleu jugar a casa.
Espero que us agradi!

CLICA A LA IMATGE


NOMÉS VULL RECORDAR QUE PER A VISUALTZAR EL MATERIAL QUE PREPARO HAS DE TENIR INSTAL·LAT EL SOFTWARE DE NOTEBOOK EN EL TEU ORDINADOR.

SI NO EL TENS ET POTS DESCARREGAR EL SOFTWARE SMART NOTEBOOK EXPRESS DES DEL SEGÜENT ENLLAÇ:




ELS ASTRONAUTES: PARTS DEL VESTIT

sábado, 20 de abril de 2013


Avui hem continuat explicant més coses sobre els astronautes.
Hem après que el "vestit espacial" es compon de vàries parts, i per tant aquest és el vocabulari treballat: 

  • CASQUET                                         
  • CASC
  • GUANTS
  • MÀNIGA DESMUNTABLE
  • VESTIT ESPACIAL
  • BOTES
  • RECIPIENT PER A L'AIGUA


Per saber-ne més hem explicat que:
  • els astronautes s'havien de rentar amb tovalloletes, ja que no  podien tenir aigua com a casa
  • necessiten dur un recipient amb aigua i un xuclador a dins el vestit
  • també han de dur un recipient per a la recollida d'orina
  • els seus vestits espacials pesen  140 kg
  • cada vestit costa 12 milions de dòlars



QUÈ PASSARIA SI NO PORTÉSSIM EL VESTIT ESPACIAL?
  • la falta d'oxígen ens deixaria inconscients en 15 segons
  • la baixa pressió atmosfèrica faria bullir la sang i altres líquids del cos
  • amb llum solar estaríem a 120ºC, i a l'ombra tindríem molt fred perquè arribaríem a -100ºC
  • estaríem exposats a la radiació directa del Sol
  • reberíem l'impacte de partícules de pols interestelar que viatgen a grans velocitats

Ara us deixo un vídeo que he trobat de la NASA, per a il·lustrar tot el que us he explicat. Quan acabi el vídeo podeu explorar els diferents vestits i comparar dades, tot clicant al damunt de cada vestit espacial.

CLICA A LA IMATGE
A LA PROPERA ENTRADA US POSARÉ UN JOC PER A LA PDI ...ESTIGUEU BEN ATENTS!!

APOLLO XI: LES NAUS ESPACIALS

viernes, 19 de abril de 2013



Avui hem estat parlant sobre el primer home que va trepitjar la Lluna. Ara ja sabem que es diu Neil Amstrong juntament amb Aldrin i Collins, però el primer ésser viu que va anar a l'espai va ser una gosseta anomenada LAIKA.
 També hem estat observant les peces que componen el "vestit espacial" i ens ha fet molta gràcia que portaven una cantimplora petita dins del vestit per anar bevent aigua.

 Us deixo tota la informació, per a qui vulgui gaudir amb els seus fills d'aquesta aventura, tot llegint conjuntament amb ells al costat. Crec que és una bona manera de passar l'estona, aprenent i gaudint alhora.

CLICA LA IMATGE                                                                                                                       

També us volem ensenyar aquesta nau tan ESPECTACULAR feta pel Pol i que ens ha agradat moltíssim. Felicitats Pol per la teva creativitat!


VOCABULARI TREBALLAT:
  • ASTRONAUTA
  • TRIPULACIÓ, TRIPULAR
  • NAU ESPACIAL
  • COET
  • APOLLO XI
  • GRAVETAT

PDI: PROJECTE UNIVERS.JOC D' ENDEVINAR PARAULES

Us deixo aquest joc que he preparat per veure qui endevina més paraules. Sort!!
Espero que us agradi!

CLICA LA IMATGE

NOMÉS VULL RECORDAR QUE PER A VISUALTZAR EL MATERIAL QUE PREPARO HAS DE TENIR INSTAL·LAT EL SOFTWARE DE NOTEBOOK EN EL TEU ORDINADOR.




SI NO EL TENS ET POTS DESCARREGAR EL SOFTWARE SMART NOTEBOOK EXPRESS DES DEL SEGÜENT ENLLAÇ:













VÍDEOS: ELS PLANETES

jueves, 18 de abril de 2013

He trobat aquesta secció de vídeos que té un mestre per als seus alumnes. Es tracta de "Clarión, pizarra digital" i a nosaltres ens pot venir molt bé per a obtenir més dades o recordar el que ja sabem.

Espero que us agradi!!

CLICA LA IMATGE

CREATIVITAT I L'ESPAI

martes, 16 de abril de 2013

Avui els he deixat uns tubS de paper WC i els he dit que es podien fer unes naus espacials com ells vulguéssin.
La idea ha estat molt ben rebuda, manualitats i creativitat, sense més premises.
Cadascú tenia un tub de paper WC i a partir d'aquí, han pintat amb retoladors, han enganxat gomets o també trossets de cartolina.
Aquí podeu veure les creacions, totes les naus espacials són molt boniques, i totes han fet la seva IGNICIÓ a la perfecció.
Ja que estem amb aquest tema portem molts dies comptant cap enrere, des del número 10, igual que l'enlairement dels coets de la NASA.


VOCABULARI TREBALLAT:

  • NAU ESPACIAL
  • RECTA NUMÈRICA CAP ENDAVANT
  • RECTA NUMÈRICA CAP ENRERE
  • IGNICIÓ
  • NASA
  • IMAGINACIÓ, CREATIVITAT

EXPERIMENT:
Ara us deixo l'explicació d'un experiment molt facilet per a que el pugueu fer a casa amb els pekes. Es tracta de fer un coet i fer-lo enlairar-se de veritat.
Espero que ho probeu, i ja em direu com us ha anat!!

clica la imatge


EL SISTEMA SOLAR

lunes, 15 de abril de 2013



Vam començar el projecte fent quatre pinzellades del Sistema Solar, però avui ens endinsem de ple per aprofondir i descobrir, si cal, nous recursos.

EL SOL:

  • El primer que hem après és que el Sol és una estrella, és l'estrella del nostre Sistema Solar, i la més propera que tenim.
  • Amb el llibre de la Laia l'hem pogut observar, i hem vist que el Sol té unes taques fosques (com unes pigues) i que són zones més fredes.
  • Però la temperatura del Sol és altíssima i crema molt....
  • Recordem que el senyor Galileo Galilei va ser el pare de la teoria Heliocentrista, és a dir, que el Sol es troba al centre dels planetes del Sistema Solar.



MERCURI:
  • Mercuri és el planeta més proper al Sol. 
  • Costa molt d'observar aquest planeta per la seva proximitat al Sol i per tant, només es pot mirar al capvespre quan ja s'amaga el Sol.
  • No té atmosfera, per tant, la seva temperatura al migdia pot arribar a 370º C, però a la nit fa un fred terrible, pot arribar a 185 º C sota 0.
  • Mercuri té uns cràters i muntanyes. Ens recorda la Lluna.


VENUS:
  • És el segon planeta més proper al Sol.
  • Gira al revés que la Terra.
  • La temperatura és uniforme i pot arribar a 462º C.
  • Té uns quants volcans apagats


LA TERRA:

  • És casa nostra. La Terra és el planeta on vivim.
  • Tenim atmosfera, aigua, podem respirar, podem viure!!
  • És el tercer planeta des del Sol
  • És l'únic planeta conegut que té vida
  • És el planeta del qual tenim més informació 
  • La Terra té un satèl·lit natural: la Lluna




MART:
  • És el quart planeta des del Sol
  • Té dos satèl·lits: Fobos i Deimos
  • És d'un color rogenc
  • Mart té una superfície amb molts cràters i canals d'origen natural.
  • Conté molts tipus de gasos, però el més interessant per a nosaltres, l'oxígen, està en una quantitat molt petita.



JÚPITER:
  • És el planeta més gran del Sistema Solar
  • El seu volum és 1000 vegades la Terra
  • A 1610 Galileo va descobrir 4 dels molts satèl·lits que té Júpiter
  • La rotació de Júpiter és molt ràpida, té una atmosfera complexa, amb núvols i tempestes. Per això ens mostra unes franges de diversos colors i algunes taques
  • La taca gran vermella de Júpiter és una tormenta més gran que el diàmetre de la Terra, i dura des de fa 300 anys

  • Els satèl·lits que va descobrir Galileo són: Ganímedes, Calisto, Io i Europa.

SATURN:
  • Saturn és el segon planeta més gran del Sistema Solar
  • Té uns anells que es poden veure amb telescopi.
  • Té uns colors groguencs
  • Saturn té 33 satèl·lits
  • Les llunes de Saturn són: Titán, Rea, Japeto, Dione i Tetis.


URÀ:

  • És el setè planeta des del Sol
  • Va ser descobert amb el telescopi al 1781
  • El veiem de colors amb tonalitats blaves i verdes
  • Urà també té anells

NEPTÚ:
  • És el vuitè planeta des del Sol
  • de composició gasosa
  • Neptú té els vents més forts de qualsevol planeta, poden arribar a 2000 km/h
  • La seva temperatura pot arribar a 260 º sota 0


I després de tanta informació us deixo altres recursos, un joc per ordenar els planetes i un RECURS de la ESA (AGENCIA ESPACIAL EUROPEA) per a que acabeu d'interioritzar petites dades. Espero que us agradi.



CLICA LA IMATGE




EL DIA I LA NIT. MOVIMENTS DE LA TERRA

domingo, 14 de abril de 2013

Avui parlem sobre el moviment de la Terra amb la successió del dia i la nit, i ens fem les següents preguntes, que entre tots ens anem contestant. Cadascú diu la seva, i entre preguntes, repostes i petites hipòtesis anem descobrint com es fa de dia i de nit.

LES PREGUNTES SÓN LES SEGÜENTS:
  • Què en sabeu del dia? i de la nit?
  • Què podem fer de dia? 
  • Què podem fer a la nit?
  • Com sabem que és de dia o de nit?
  • On és el Sol durant la nit? el podem veure?
  • I de dia, podem veure la Lluna? per què?
  • Què més veiem , a la nit, a part de la Lluna?
ALGUNES RESPOSTES:
  • "Durant el dia anem a l'escola, a la nit anem a dormir"
  • "el dia és quan surt el sol"
  • "però senyu....quan està núvol, també en diem que és de dia!"
  • "de nit fem el sopar"
  • "sabem que és de dia  o de nit perquè a la nit surt la Lluna..."
  • i un altre contesta: "jo veig a vegades la Lluna de dia, en el pati es veu..."
  • "si però el Sol MAI el veiem de nit!!"
  • "a la nit surten estrelles....són amigues de la Lluna"
  • "el meu papa diu que la Terra es mou"
  • i un altre contesta: "sí, i la senyu ens va dir que donem voltes al voltant del Sol"
  • i li repliquen: "no, no a part de donar voltes al Sol, donem voltes sobre nosaltres mateixos..."
  • un tercer diu: "jolin, quin mareig, jo no noto res....!!"
  • "llavors si donem voltes, el Sol està a l'altre cantó???"
  • "és clar!!!....es de nit en un lloc i de dia en un altre!!"

Com podeu observar, després d'aquest debat, que va ser molt profitós, ells mateixos sense adonar-se'n van anar contestant  els dubtes. Un cop feta la conversa, hem passat a l'explicació del conte que ens ha portat en Joan (gràcies, Joan ens ha agradat moltíssim i ens ha servit per tenir un suport visual del tema d'avui)




Amb el tema d'avui del dia i la nit, hem arribat a poder explicar els moviments de la Terra. Introdueixo noves paraules en el vocabulari del Projecte:
Moviment de TRANSLACIÓ: ja havíem parlat del moviment de la Terra al voltant del Sol, però encara no els havia dit la paraula.
Moviment de ROTACIÓ: aprenem avui que a més a més, la Terra gira sobre si mateixa. I dóna pas a que tinguem el dia i la nit.
També hem explicat que el dia té un total de 24 hores. Però que al mateix moment no és la mateixa hora en totes les parts del món. Amb  la següent il·lustració comprenem perfectament que mentre nosaltres esmorzem, a l'altre part del món segurament estan sopant.



VOCABULARI TREBALLAT:
  • DIA/NIT
  • MOVIMENT DE TRANSLACIÓ
  • MOVIMENT DE ROTACIÓ
  • 24 HORES = 1 DIA

Aquí us deixo uns vídeos molt dolços, vistos en el blog de l'Ana AULATIC, que ens ajudaran a comprendre millor els aprenentatges d'avui.

EL DIA I LA NIT


ELS MOVIMENTS DE LA TERRA


Espero que us agradin!
Related Posts  for WordPress, Blogger...